2019-03-11

Statut

STATUT
WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU PRACY W ZIELONEJ GÓRZE

 

Rozdział I
Przepisy ogólne. Przedmiot i zakres działania.

§ 1

Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze zwany dalej „WUP” jest jednostką organizacyjną samorządu województwa utworzoną w formie jednostki budżetowej przez województwo lubuskie realizującą zadania samorządu województwa z zakresu polityki rynku pracy, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 2094 z późn. zm.) oraz w art. 8 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 735 z późn. zm.) oraz inne zadania powierzone na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

§ 2

  1. Siedzibą WUP jest miasto Zielona Góra.
  2. Obszar działania WUP obejmuje teren województwa lubuskiego.
  3. WUP posiada Oddział Zamiejscowy w Gorzowie Wielkopolskim.
  4. W ramach WUP funkcjonuje Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Zielonej Górze będące wyspecjalizowaną jednostką organizacyjną realizującą zadania określone w odrębnych przepisach.”

§ 3

  1. WUP działa na podstawie i w zakresie określonym w niniejszym statucie oraz przepisami prawa, a w szczególności:
    1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa,
    2. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
    3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
    4. ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny,
    5. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
    6. ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy,
    7. uchwały Nr XVIII/118/2000 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 26 czerwca 2000 r., w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie: Wojewódzki Urząd Pracy,
    8. innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa i zawartych porozumień.
  2. W ramach wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) WUP pełni funkcje określone we właściwych przepisach prawa oraz dokumentach programowych.
  3. Przy realizacji zadań, WUP współdziała z administracją rządową i samorządową oraz instytucjami rynku pracy.

Rozdział II
Organizacja WUP

§ 4

  1. Działalnością WUP kieruje Dyrektor przy pomocy dwóch Wicedyrektorów, Głównego Księgowego oraz kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych.
  2. Dyrektor WUP ponosi odpowiedzialność za funkcjonowanie urzędu przed Zarządem Województwa Lubuskiego.
  3. Dyrektor zapewnia prawidłowe działanie WUP i odpowiada za realizację planu finansowego.

§ 5

  1. Dyrektor WUP kieruje całokształtem prac urzędu i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Dyrektor WUP działa jednoosobowo na podstawie przepisów prawa i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Województwa Lubuskiego.
  3. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu Województwa Lubuskiego wyrażona w formie uchwały.

§ 6

  1. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora WUP jest Marszałek Województwa Lubuskiego.
  2. Dyrektora WUP powołuje i odwołuje Marszałek Województwa Lubuskiego.
  3. Wicedyrektorów WUP powołuje i odwołuje Dyrektor WUP.

§ 7

Do zadań dyrektora WUP należy w szczególności:

  1. zapewnienie prawidłowego funkcjonowania WUP, m.in. poprzez wydawanie przepisów wewnętrznych;
  2. składanie w imieniu WUP oświadczeń woli w zakresie praw i zobowiązań majątkowych - w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Województwa Lubuskiego, a w przypadku czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa za zgodą Zarządu Województwa Lubuskiego wyrażoną w formie uchwały;
  3. wydawanie decyzji administracyjnych w imieniu marszałka województwa lubuskiego na podstawie odrębnych upoważnień;
  4. wykonywanie wobec pracowników WUP czynności z zakresu prawa pracy.

§ 8

Szczegółową strukturę organizacyjną oraz podział zadań i zakres odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu określa Regulamin Organizacyjny WUP ustalany przez Dyrektora WUP w drodze zarządzenia.

Rozdział III
Gospodarka finansowa WUP

§ 9

  1. WUP jest samorządową jednostką budżetową działającą na zasadach określonych przepisami o finansach publicznych.
  2. WUP prowadzi swoją działalność, na bazie mienia, w które wyposaża go województwo lubuskie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Podstawą gospodarki finansowej WUP jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Zarząd Województwa Lubuskiego.

Rozdział IV
Kontrola i nadzór nad działalnością WUP

§ 10

  1. WUP podlega kontroli Sejmiku Województwa Lubuskiego sprawowanej zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Raz w roku Sejmik Województwa Lubuskiego dokonuje oceny sytuacji na wojewódzkim rynku pracy, oceny realizacji zadań w zakresie polityki rynku pracy oraz realizacji innych zadań, o których mowa w § 1. W tym celu dyrektor WUP, raz w roku, składa Sejmikowi Województwa Lubuskiego sprawozdanie z sytuacji na rynku pracy oraz sprawozdanie z realizacji zadań, o których mowa powyżej.
  3. Nadzór nad działalnością WUP sprawuje Zarząd Województwa Lubuskiego zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział V
Postanowienia końcowe

§ 11

Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania, tj. dokonuje ich Zarząd Województwa Lubuskiego na wniosek Dyrektora WUP, a w uzasadnionych przypadkach także z własnej inicjatywy.

§ 12

Przepisy wewnętrzne obowiązujące w WUP wydane na podstawie dotychczas obowiązującego statutu pozostają w mocy w takim zakresie, w jakim nie są sprzeczne z niniejszym statutem.

§ 13

Statut wchodzi w życie z dniem określonym w uchwale Zarządu Województwa Lubuskiego w sprawie nadania niniejszego statutu Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy w Zielonej Górze.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..